Sinds 1 oktober van het afgelopen jaar hebben we uitbreiding van ons team gekregen in de vorm van Oscar.
In een notendop: domotica-liefhebber, allround technisch wonder, family man. Oscar is natuurlijk niet in één zinnetje te vatten, dus hij stelt zichzelf graag wat uitgebreider aan u voor!
Wie is Oscar?
Ik woon met mijn gezin in Hoofddorp. We zijn een gezin van vijf: twee jongens van tien en twaalf jaar en een dochter van vier. Heel mijn leven ben ik al aan het knutselen met computers en techniek. Het is naast mijn werk ook mijn hobby, zo ben ik momenteel een zogenaamde vouwboot aan het uitrusten met een elektromotor. Superhandig zo’n vouwboot, weegt maar 50 kg en kan op het dak van je auto vervoerd worden. Het schijnt dat we moeten onthaasten dus ik maak er maar een fluisterbootje van. Mijn oudste zoon mag graag vissen en we maken regelmatig een rustig tochtje door Haarlem en Heemstede. Het is ook fijn als je elkaar dan kunt verstaan. Ik heb veel met auto’s gedaan. Lassen, restaureren, alle techniek die erbij komt kijken. Vroeger had ik een eend waarmee ik toerde, nu heb ik al zo’n vijftien jaar een Citroen DS waar ik lekker aan kan knutselen.
Mijn motto: keep it simple! Je kunt dingen heel complex maken, maar dan weet je op een gegeven moment zelf de uitweg niet meer.
Wat deed je voordat je bij Pixelbyte kwam werken?
Ik heb niet zo veel gedaan (grapt hij). Vanuit een stage kreeg ik een baan bij Unisys in de regio Amsterdam aangeboden. Dat duurde helaas niet lang, na een half jaar werd het halve bedrijf opgeheven en wie het laatst komt gaat er dan het eerst uit. Gelukkig werd ik al vlot daarna als eerste vaste medewerker aangenomen bij Joheco Hard & Software. Een kleine pc-winkel in Heemstede, voor reparatie- en onderhoudklussen. In de tien jaar dat ik daar werkte groeide het familiebedrijf naar twaalf medewerkers. Het werd tijd voor iets anders en ik switchte naar een functie als technisch medewerker bij Computerland. Ik groeide door naar filiaalmanager en kreeg er de support voor heel Noord-Holland én de verkoop bij. Feitelijk had ik drie banen in een. Toen het bedrijf overgenomen werd heb ik ervoor gekozen terug te gaan naar Joheco waar ik nog eens tien jaar met plezier heb gewerkt.
Terug bij Joheco heb ik me gespecialiseerd in domotica en werd daarnaast KPN-monteur en glasvezelmonteur. Van alle markten thuis dus. Met mijn achtergrond in de elektrotechniek kun je me met gemak aan het werk zetten aan een groepenkast, maar ook met verlichting, audio/ video en beveiliging weet ik me prima raad. Domotica vind ik interessant. Je kunt je hele huis bedienen, van verwarming tot de koelkast en verlichting, dat alles met maar één afstandsbediening. Het is best een uitdaging om alles simpel te houden. Ik vind dat je het licht ook gewoon met een schakelaar uit moet kunnen doen, niet alleen met een afstandsbediening of een app. Voor onderhoud is het sowieso belangrijk dat de originele bedieningen nog werken. Vaak heeft de monteur die nodig om bijvoorbeeld een foutmelding te zien. Dat zijn leuke uitdagingen. Gelukkig kan ik bij Pixelbyte deze interesse verder oppakken.
Wat heeft je doen besluiten bij Pixelbyte te gaan werken?
Ik ken Bram via een gemeenschappelijke kennis, we kwamen elkaar al tien jaar lang op verjaardagen tegen. Dan raak je natuurlijk in gesprek over wat je doet in het leven en heb je het zomaar over technische zaken. Via deze gemeenschappelijke kennis hoorde ik van de vacature en Bram vroeg of ik interesse had. Een telefoontje, even babbelen, we hadden een goede match en in oktober ben ik begonnen.
Vertel eens iets over je werk bij Pixelbyte?
Ik kan me hier verder ontwikkelen in het domotica-deel. Computers, tv, video, alles wat je aan apparatuur in huis hebt komt samen. Sinds deze maand zijn we officieel dealer geworden van Control4. Dit domotica systeem is zo gemaakt dat je bijna alles in huis kunt kan laten staan, dat automatiseer je. Ik ben een echte hardwareman en bij Pixelbyte heb ik meer te maken met advisering op het gebied van software. Daar hield ik me voorheen ook wel mee bezig, maar bij Pixelbyte doe ik het hele traject van het maken van een offerte tot het klantencontact en alles wat daarbij hoort. Dat is wel een verschil. We hebben heel uiteenlopende klanten en dat maakt het werk interessant. Zo sta je soms zomaar in de OK van een oogkliniek om een PC te installeren. Met een witte jas en slofjes aan en een haarkapje op. Je maakt van alles mee!
Het werk is heel divers. Ik ben een allround-medewerker en werkplekbeheer kun je met een gerust hart aan me overlaten. Vroeger bouwde en repareerde ik computers, nu doe ik ook de inrichting van werkplekken op een kantoor tot aan kabelmanagement toe. Netjes weggewerkt op kleur en maat. Maar ook het beheren van gebruikers en servers hoort erbij. Ik had niet verwacht dat je nog zoveel research moet doen voordat je de knop indrukt bij de klant. Daar gaan best wat uurtjes in zitten. Maar het geeft veel voldoening om verantwoordelijk te zijn voor het hele traject.
Hoe ziet een dag bij Pixelbyte er voor jou uit?
Gewoonlijk ben ik twee á drie dagen in de week buiten de deur aan het werk. Dan ben ik pc’s aan het plaatsen, repareren of vervangen en nieuwe gebruikers aan het installeren. De gebruikers moeten de software vaak zelf testen in verband met privacyregelgeving. Als ze eenmaal ingelogd zijn kan ik wel controleren of de applicatie goed functioneert. Dan werk ik normaal gesproken een vaste dag thuis en ben ik de dagen die nog resten op kantoor aan het werk. Vanwege de corona maatregelen werk ik nu even vaker thuis en dat gaat goed. In de ochtend ben ik vaak eerst even beneden bezig maar daarna trek ik me terug in mijn ‘kantoor’, een bureau in de slaapkamer. Een rustige werkplek is wel nodig met drie kinderen. Het liefst vul ik mijn tijd met on-site bezoeken aan klanten, mits de reistijd het toestaat. Dat is voor de klant ook het makkelijkste, de vragen komen makkelijker face to face dan via mail.