• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Diensten
  • Prijsindicatie
  • Klanten
  • Over ons
    • Wie zijn wij
    • Nieuws
    • Vacatures
    • Partners
    • Goede doelen
  • Kennisbank
  • Contact
  • English
  • Home
  • Diensten
  • Prijsindicatie
  • Klanten
  • Over ons
    • Wie zijn wij
    • Nieuws
    • Vacatures
    • Partners
    • Goede doelen
  • Kennisbank
  • Contact
  • English

RDP (Remote Desktop / Extern Bureaublad)

Stappenplan:

  • Download de "Microsoft Remote Desktop" applicatie vanuit de Mac App Store op uw computer:

  • Start de geïnstalleerde app.
  • Het volgende scherm wordt getoond, kies hier voor "Add Desktop":

  • Vul in het nieuwe venster de volgende gegevens in:
    • PC Name: het door ons opgegeven adres van uw externe bureaubladserver. Dit is bijvoorbeeld "klantnaam.pixelbyte.nl:1234", zonder de " ".
    • User Account: deze staat standaard op "Ask me every time", klik hierop en kies "Add User Account":

  • Geef in het scherm dat opent de van ons ontvangen gebruikersnaam en het wachtwoord voor de externe bureaubladserver op. Kies ook een "friendly name" en klik tot slot op "Save".
  • Je komt weer terug op bovenstaande scherm. Klik nogmaals op "Save".
  • De aangemaakte externe bureaubladverbinding staat nu het in hoofdscherm van de app. Dubbelklik op het icoontje om de verbinding te starten:

  • De eerste keer dat je de verbinding opent komt een er waarschuwing in beeld. Klik hier op "Continue".
  • De verbinding met uw externe bureaublad wordt nu gemaakt.
  • Optioneel: voer de gegevens van uw authenticator in wanneer u gebruik maakt van onze MFA-beveiliging op uw externe bureaublad.

Dit probleem wordt in ongeveer de helft van de gevallen die we meemaken veroorzaakt door een computer die een slechte wifi-verbinding heeft. De verbinding met een extern bureaublad heeft een stabiele verbinding nodig, dit is met wifi vaak niet het geval. Test of de verbinding met het externe bureaublad wél in orde is wanneer u uw computer met een netwerkkabel op het netwerk aansluit in plaats van via de wifi.

Werkt het met een netwerkkabel wel goed? Dan is er een probleem met uw wifi-verbinding. Probeer op een plaats met beter wifi-bereik te gaan zitten, of neem contact met ons op en geef deze bevindingen door om uw wifi-netwerk na te kijken.

Werkt het met een netwerkkabel nog niet goed? Dan zijn de 2 meest voor de hand liggende mogelijkheden:

  1. Uw externe bureaubladserver heeft onvoldoende capaciteit (geheugen, schijfruimte of processorsnelheid) en is daardoor traag of hij verbreekt de verbinding.
  2. Er speelt een probleem op de computer waarop u zelf werkt, of de netwerkverbinding van deze computer is niet in orde. Hierdoor wordt de verbinding met de externe bureaubladserver verbroken, of is deze traag.

U kunt verschillende zaken uitsluiten:

Als u collega’s heeft die ook op de externe bureaubladserver werken, vraag hen dan of ze dezelfde problemen ervaren.

Ervaren uw collega’s dezelfde problemen en werkt iedereen vanaf dezelfde locatie (bijvoorbeeld vanuit 1 kantoor) met het externe bureaublad? Of bent u de enige die gebruik maakt van het externe bureaublad? Doe dan het volgende:

  • Probeer eens vanaf een andere locatie, bijvoorbeeld vanuit huis verbinding te maken met het externe bureaublad. Werkt het externe bureaublad vanaf een andere locatie wel goed, dan speelt het probleem waarschijnlijk bij het netwerk van de eerste locatie. Neem contact met ons op en geef deze bevindingen door. We kunnen dan dit netwerk nakijken.

Ervaart / ervaren u en eventueel uw collega’s de problemen vanaf verschillende locaties? Dan heeft de externe bureaubladserver waarschijnlijk onvoldoende capaciteit. Neem contact met ons op en geef deze bevindingen door. We kunnen dan in overleg de capaciteit vergroten.

Het is als laatste ook nog mogelijk dat er iets met uw computer zelf aan de hand is wanneer u vanaf meerdere locaties de problemen ervaart, en u geen collega’s heeft die kunnen testen. Dit zien we echter zelden. Dit kunt u nog uitsluiten door vanaf een tweede computer de verbinding te testen. Gaat dit wel goed? Dan is er iets met de eerste computer aan de hand. Neem contact met ons op en geef deze bevindingen door. We kunnen dan uw computer nakijken.

Benodigd: u heeft van ons het adres van uw externe bureaublad-server ontvangen. Dit ziet er bijvoorbeeld uit als “123.123.123.123:1234” of “klantnaam.pixelbyte.nl:1234”. Daarnaast heeft u een gebruikersnaam en een wachtwoord ontvangen.

Stappenplan:

  • Klik in Windows op de startknop.
  • Begin te typen (zoek op) “extern bureaublad”. Waarschijnlijk komt Windows al met een zoeksuggestie nadat u een deel van deze zoekopdracht heeft ingevoerd. De zoeksuggestie zou het programma “Verbinding met extern bureaublad” of iets wat daarop lijkt moeten zijn (de exacte naam kan verschillen per Windows-versie).
  • Klik op dit programma om het te openen. U ziet als het goed is (ongeveer) het volgende scherm in beeld:

  • Voer achter “Computer:” het adres van uw server in. Bijvoorbeeld “klantnaam.pixelbyte.nl:1234”, zonder de “ “.
  • Klik op de knop “Opties weergeven”.
  • Klik op de “Opslaan als” knop die nu in beeld is verschenen.
  • Blader naar een handige plek (bijvoorbeeld het bureaublad van uw computer) en voer een zelfgekozen naam in voor uw externe bureaubladverbinding. Klik vervolgens op “Opslaan”
  • Er staat nu een icoontje voor de verbinding met uw externe bureaublad op het bureaublad van uw computer. Als u verbinding wilt maken dan dubbelklikt u op dit icoontje.
  • Het kan zijn dat het programma eenmalig met een waarschuwingsmelding komt wanneer u de eerste keer verbinding probeert te maken met uw externe bureaublad. In deze melding kunt u een vinkje zetten bij “niet meer vragen” en vervolgens klikt u op de “Verbinden” knop.
  • Voer uw gebruikersnaam en wachtwoord in wanneer daarom wordt gevraagd.
  • (Optioneel:) Voer de gegevens van uw authenticator in wanneer u gebruik maakt van onze MFA-beveiliging op uw externe bureaublad.
  • U bent nu verbonden met uw externe bureaublad.

Pixelbyte

Hazenkoog 28 D,
1822 BT Alkmaar
0224 – 79 98 70
info@pixelbyte.nl

Gespecialiseerd in

  • Netwerk- & systeembeheer
  • Cloud-oplossingen, Microsoft Office 365
  • Beveiliging, Back-up
  • Thuiswerkoplossingen

Sitemap
Copyright 2025 Pixelbyte
Realisatie door David Web & Media

Op al onze diensten en leveringen zijn de NLdigital voorwaarden van toepassing.